sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Saturday, May 31, 2008

Menjawab permintaan anak buah (Syuk)

Alhamdulillah kita bertemu lagi. Saya menerima satu e mail daripada murid silat saya berkenaan dengan ibu gayong dan bapak gayong. Sebenarnya tidak semua isu atau topik boleh dibicarakan secara terbuka. Jadi dalam entry ini saya tidak berniat untuk menjawab permintaan beliau secara menyeluruh, tetapi saya akan sentuh sedikit sahaja agar terubat jua hati yang meronta.

Pada pemahaman saya, ibu gayong/bapak gayong bukan berada dalam silat gayong. Ia adalah merupakan satu khazanah ilmu mengenal diri. Cuma ia dikiaskan dengan nama gayong dan milik mutlak warisan bangsa Melayu Islam. Ia bukan ayat untuk dihafal, ia juga bukan langkah atau tari silat untuk dipencakkan. Ia juga bukan petua untuk di amal. Ia merupakan satu pemahaman mutlak tentang hakikat diri dan hakikat ketuhanan.

Penghujung pencarian seseorang dalam hidup ialah ingin mengenal diri dan tuhannya. Di situlah terletak kepuasan mutlak yang ingin dicapai oleh setiap manusia yang cuba menggali rahsia dirinya. Wallahualam.


Zikir berbisik dalam Qalbu
Memuji tuhan empunya Wahyu
Apabila Aku melihat Aku
Ia anugerah dari yang Satu

3 comments:

Sang Pencinta said...

Aku Melihat Engkau..
Didalam Engkau, Aku melihat Aku..

Anonymous said...

Saya mengerti dan saya amat gembira dengan kata-kata Cikgu yang sangat tepat dan indah pada notanya *thumbs up*

Anonymous said...

asal kapas menjadi benang,
dari benang menjadi kain,
aku lain dia lain,
mana sama aku dan dia.