sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Tuesday, March 25, 2008

Histeria...

Dalam seminggu dua ini persoalan ini sering menjadi topik perbualan pelajar-pelajar perempuan yang tinggal di asrama sekolah tempat saya betugas. Pelbagai cerita seram yang mereka alami. Warden Asrama ( kawan sekerja) pernah meminta bantuan saya untuk menyelesaikan masalah tersebut. Walau bagaimanapun saya mencadangkan agar mencari orang (pawang) yang betul-betul pakar dalam bidangnya. Di samping itu juga saya telah memberi beberapa tip ringkas kepada beliau agar menjadi amalan baik pelajar-pelajar perempuan yang tinggal di asrama.

Langkah mudah tersebut ialah meminta pelajar-pelajar prempuan agar membersihkan darah mereka pada "pampers" sebersih-bersihnya sebelum dibuang ke dalam tong sampah atau sebelum ditanam. Jangan terlalu bergelak ketawa ketika waktu maghrib.

Pihak pengurusan asrama juga perlu menghantar pulang pelajar yang mudah terkena/punca/ibu kepada merebaknya histeria kepada pelajajar-pelajar lain.

Sehubungan itu juga semua langkah-langkah ini tidak menjamin kejadian histeria daripada berlaku. Cuma ia adalah antara langkah-langkah baik yang boleh mencegah/mengurangkan risiko histeria.

No comments: