sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Thursday, March 27, 2008

Tip mencabut senjata yang ketat dari sarung

Entry ini mungkin sudah ramai sahabat yang mengetahuinya. antara sebab sesebilah keris, pisau dan sebagainya ketat dan tak keluar dari sarung ialah akibat kadar kelembabapan yang tinggi di ddalam kayu, ini berlaku ketika cuaca sejuk dan hujan. Ia juga tak mahu keluar dari sarung kerana melekat pada bahagian sarung mungkin keran terlalu banyak minyak yang kita sapukan pada bilah dan banyak lagi sebab-sebab lain.

Sehubungan itu apabila ia sukar dicabut, pertama dedahkan senjata kita pada cahaya matahari, tapi jangan jemur teralalu lama. Jika ia tidak berkesan maka kita kena berkasar sedikit dengan "budak yang degil" . Caranya ialah dengan menepuk pada sampir dengan kuat , iaitu pada sampir dan juga batang serunai. Biasanya hanya sedikit sahaja bahagian yang melekat di dalam sarung.

Jika budak nakal kita ni masih tak mahu beralah maka kita kena gunakan cara yang lain pula. Caranya ialah dengan menggunakan player ( teringat Tengku Rizan) . Mula-mula cabut hulunya dan sepit dengan player pada puting. Lapik bahagian sampir dengan kain yang agak tebal dan ketuk ke arah yang berlawanan untuk memaksa ia keluar. ( sebaik-baiknya jangan dilakukan di hadapan custumor)

No comments: