sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Tuesday, February 19, 2008

Peranan Sarung Keris Semasa Bertarung

Sarung keris merupakan pakaian kepada keris, ia ibarat baju yang melindungi badan manusia. Di samping tugasnya melindungi mata keris ia juga mempunyai peranan dan tugas yang tersendiri semasa pertarungan berlaku.

Sehubungan itu adalah salah sama sekali jika seseorang pendekar mencampakkan/ membuang sarung kerisnya ke tanah semasa hendak memulakan pertarungan. Jika hal ini berlaku ia menunjukkan pendekar tersebut perlu belajar sedikit lagi ilmu perkerisan.

Pendekar-pendekar Melayu juga sedia maklum mereka tidak mencabut keris dari sarungnya, sebaliknya mencabut sarung daripada mata keris. Jika dilihat kepada sarung keris dengan penuh kebijaksanaan amat jelas kepada kita ia menyerupai satu lagi senjata. Senjata apa ya?
Jadi apabila kita berkeris bersama sarung, sebenarnya ramai yang tidak menyedari mereka bertarung menggunakan 2 senjata sekaligus.

( Shahir tolong komen tentang 2 senjata ni, boleh kita berkongsi ilmu untuk manafaat generasi baru)

2 comments:

syahir said...

Ya benar falsafah keris tidak dicabut tetapi ia keluar dengan sendiri atau nama lain adalah baling lembing. Ia adalah kerana falsafah silat itu sendiri iaitu siku tidak ditarik kebelakang apabila ingin menyampaikan hajat.
Maka keluarnya keris sepantas kilat, sedetik, sekelip mata dan deras majunya.
Adalah tidak beradap seorang pendekar melayu menyampakkan warangkanya ke tanah kerana ia merupakan kediaman bagi mata keris.
Malah warangka atau sarung keris merupakan senjata tambahan. Dengan bentuknya yang seakan akan kapak kecil dengan bahagian tepi yang agak tajam boleh digunakan sebagai penetak, pengunci, pemukul, pelempang kepada musuh.
Warangka yg dihias indah juga digunakan untuk 'mengumpan' mata musuh yg terleka memerhatikan kilauan awan larat tanpa menyedari mata keris sudah dekat/hampir dengan sasaran.
Ada satu permainan di mana warangka akan diangkat tinggi dengan perbuatan untuk memesongkan pandangan musuh sambil mata keris melayang serentak daripada bawah badan dan mengenai sasaran.
Kepada sahabat2 yang lain, tambah2 ler apa yang patut buat berkongsi bersama ya. Tq.

Anonymous said...

Terima kasih, inilah uyang dikatakan ilmu. Apa yag Shahir tulis sama dengan apa yang saya tahu.