sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Wednesday, October 31, 2007

Seni Kerambit

Kerambit merupakan senjata pendek Warisan Melayu. Ia biasanya digunakan oleh pembunuh upahan dan biasanya merobek mangsa dalam senyap. Ini kerana senjata ini sukar kelihatan dalam keadaan kelam kabut.

Kerambit juga sesuai digunakan oleh wanita kerana senang disembunyikan dalam sanggul rambut mereka. Hari ini saya memaparkan 3 koleksi kerambit pelbagai saiz jenis milik saya.

Saiz yang pertama agak besar iaitu 6 inci. Matanya nipis dan tajam. Sarungnya dihiasi dengan tembaga putih. Saya sengaja tidak mengilatkannya supaya kelihatan keantikannya.

Jenis yang kedua ialah kuku harimau, saisnya lebih kecil iaitu sekitar 4 inci sahaja. Hulunya daripada kayu kemuning kuning. Sarungnya daripada kayu sena. Saiznya yang kecil amat sukar untuk dilihat oleh musuh. Hanya matanyanya sahaja yang keluar dalam pertempuran.

Jenis yang ketiga ialah lawi ayam mengikut saiz sebenar. Ketiga-tiga lawi jenis lawi ayam ini tdak mempunyai lubang untuk dimasukkan jari. Bagi yang kurang arif mereka berasa janggal. Sebenarnya adalah lebih selamat jika kita tidak memasukkan jari ke dalam lubang kerana risiko jari terkehel apabila lawi ayam tersangkut pada benda keras tidak akan berla u kepada kita. Tapi awas jangan bawa senjata ini untuk bersiar-siar atau untuk makan angin kerana ia adalah senjata berjadual.

No comments: