sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Saturday, October 06, 2007

Cari kawan dan sahabat dgn silat

Saya selalu berpesan kepada murid-murid saya supaya belajar apa-apa silat sahaja selain daripada belajar dengan saya. Saya juga turut berpesan supaya mereka jangan menguji guru yang mengajar, sebaliknya belajarlah dengan jujur untuk menambah ilmu. Ini kerana setiap silat ada kelebihan dan kekurangannya.

"Semasa belajar Bahasa Melayu, jangan kamu keluarkan buku matematik, kalau kamu buat begitu memang kamau cari nahas" itulah antara ungkapan yang sering saya gunakan untuk mengingatkan pelatih-pelatih saya.

Ini kerana guru yang mengajar silat biasanya ada pakaian mereka yang tersendiri yang jarang diajar di gelanggang. apabila kita menguji mereka, ilmu yang tersembunyi itu akan digunakan dan kita pesilat hingusan akan menerima padahnya.

Apabila kita mempelajari pelabagai jenis silat maka kita akan sedar di mana lebih dan di mana kurangnya kita. Ambillah kesempatan untuk menambah kawan dan sahabat bukannya mencari musuh dari gelanggang lain.

No comments: