sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.

HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292453
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Friday, January 01, 2010

ketakutan melampau....

Ramai ahli masyarakat kita yang fobia dengan keris, ketakutan mereka terhadap keris agak melampau-lampau dan kadang-kala kelihatan melucukan. Ini terjadi kerana kurang maklumat dan sikap masyarakat yang sudah sebati dengan khurafat dan tahyul dalam diri mereka. Aspek estetika dan nilai kebijaksanaan leluhur sudah luput sebaliknya yang diperbesarkan ialah jin, hantu dan syaitan. Siapa yang perlu bertanggungjawab membetulkan kembali fahaman segelintir ahli masyarakat yang punah ini, jawabannya ada pada mereka yang membaca entry ini.

5 comments:

haziqwinter said...

cikgu, skrg tahun 2019 ke?

Mohd Nasir said...

Tq, dah diperbetulkan.

Zoff said...

Salam cikgu.. zaman skrg ni byk sangat ustaz2 yg suka keluar fatwa tak teliti betul2.. ilmu tak sampai tapi nak jatuh hukum jugak.

Semua benda ghaib itulah jin.. itulah syaitan..

inilah susahnya bila yang bukan disitu keahlian ilmunya tapi nak menyibuk jugak.. tak tahu buat cara tak tahu.. biarlah yang arif dan yg belajar itu yg menghurai.

dah beribu agaknya keris pusaka dibuang ke sungai kerana percaya sangat semua benda yang berkaitan alam ghaib itu syirik dan sesat.

Hulubalang said...

Salam cikgu.
sy setuju dgn pandangan cikgu tentang hal begini.sepatutnya jgnlah disalahertikan sesuatu perkara itu.bukan semua senjata warisan kita ini mempunyai unsur khurafat.terpulang pada pemiliknya.tapi pada sy tak salah kita memiliki keris.ini kan antara brg warisan bangsa.sy juga memiliki keris.tetapi kurang disenangi oleh nenek sy.dikatanya pula tak ada faedah memiliki keris.sy juga belajar silat.tetapi kurang disenangi olehnya.dikatanya pula belajar silat nanti memberontak menentang kerajaan.sy puas dileternya.tapi tetap lagi belajar silat dan menyimpan keris.pada sy tiada asasnya tuduhan seperti itu.memandangkan sy seorang shj yg berminat dgn warisan spt ini.krn cucunya yg lain kurg berminat dgn hal spt ini.mereka juga agak gerun dgn nenek.cuma sy sje yg kepala batu.hehe.

terangwulan said...

biasalah tu, manusia memusuhi perkara yang mereka tak tahu. macam jugak kebanyakan non-muslim yang fobia kat Islam. Difikirnya Islam itu jihad angkat senjata; teroris.