sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Friday, September 28, 2007

Batu cincin dan permata

Hari ini saya ke kedai permata di Kota Bharu, bertemu rakan-rakan seperti Haji Husin(Tauke permata di Aked UDA) Kamal (kedai cincin dan permata), Kori (tukang canai batu permata) dan ramai lagi rakan-rakan. Saya juga sempat singgah di Kedai Batu Permata Cinta Sayang dan Kedai Batu Permata Ori. Hari ini saya ambil 4 biji permata dari Kedai Ori, 3 biji permata citrine dan 1 biji permata "cat eye crystalbryl". Manakala Zamrud pula saya ambil dari Kedai Permata cinta sayang. Membeli permata dan juga mengumpul cincin adalah antara hobi yang paling saya sukai. Jika saudara juga minat membeli permata di sini saya berikan sedikit tip membeli permata :

1. Saiz permata mesti bersesuaian dengan saiz jari anda. Jangan terlalu kecil dan jangan terlalu besar.

2. Kategori permata yang anda pilih. Bagi orang Melayu terdapat beberapa jenis permata yang mereka gemari. Antaranya ialah zamrud, delima, nilam , firus dan aked. Terdapat juga peminat cincin yang membuat permata dari jenis kayu atau batu berdasarkan "power" permata itu seperti koka, pelbagai teras kayu, besi dan sebagainya.

3. Kekerasan batu atau "hardness". Kekerasan batu yang sesuai dibuat batu permata bagi lelaki ialah 6.5 ke atas. Tanyalah tuan kedai batu permata tentang skala kekerasan batu permata yang anda ingin beli.

4. Sebaik-baiknya belilah batu asli dan jangan beli batu permata sintetik ataupun yang telah dinaik gred (dibakar).

5. Permata akan kelihatan amat menarik dan berkilau jika berada di dalam kedai permata kerana disuluhi oleh lampu-lampu. Jadi bawalah permata itu ke tempat yang agak gelap sedikit ataupun di luar kedai untuk melihat kualitinya jika tidak disuluh dengan cahaya lampu.

6. Jangan terus membeli tetapi buatlah perbandingan dibeberapa kedai dahulu terutamanya jika harga permata itu melebihi daripada RM50.00.

7. Belilah batu permata bukannya "power" yang ada pada batu permata. Bersambung....

2 comments:

Si Tukang Cincin said...

salam perkenalan... kita bertukar2 citarasa?

lewatilah blog saya..

http://toksabri.blogspot.com

Perusaha said...

Salam ziarah
http://bbkaa.blogspot.com/