sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.

HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292453
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Thursday, September 02, 2010

Main sembrono....

Ramai pesilat kita yang main sembrono tanpa faham dan mengenal. Makin banyak ilmu yang dicari makin keliru, tak tahu mana satu yang nak dipakai, harimau, bangau, rajawali, yoi atau naga. Carilah guru tua yang boleh membimbing kita agar dapat menguasai ilmu tempur gayong yang sebenar. Takkanlah sampai tua nak main berpakat, sesekali mintak guru atau jurulatih tunjukkan demo sparring yang sebenar bukan hanya dengar cakap sahaja. Retorik kegemilangan guru masa lalu kadang kala mengalpakan kita, kita rasa hebat bila kita dengar guru kita hebat. Mungkin guru dah semput sebab gemuk atau tua, tapi takkanlah main 1 minit pun tak boleh. Bikin mesti serupa cakap.

2 comments:

sostiram said...

main sembrono ni mcm cerita pendekar bujang lapok " hentam sajalah" kata Pendekar Mustar

syahir said...

setuju cikgu, utk asah kemahiran.
dalam kelas xper, kita tinggalkan ego kat pintu masuk. insya Allah, latihan sebegini mampu menjadikan kita lasak dan jantan.

anak lelaki kenalah jantan, pondan jer cakap banyak2 ni. hihihi....