sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.

Monday, August 01, 2016

Sudut pandang

     Membicarakan sebilah keris biasanya akan menimbulkan sudut pandangan yang berbeza mengikut individu yang menilainya. Pandangan itu berbeza berdasarkan ilmu, kepentingan dan tujuan seseorang ke atas sesebilah keris.

Bermulanya keris ialah apabila ada keinginan daripada pandai keris atau penempah. Bagi pandai keris serta peserta hiliran dalam industri keris ( jika boleh dikatakan industri) kerja pembuatan keris dan aksesorinnya adalah untuk mempastikan dapur berasap serta kelangsungan hidup keluarga berterusan.

Pagi penempah pula ada yang meminati keris untuk koleksi seni mereka. Golongan pengumpul biasanya ialah golongan berada yang berkemampuan. Semakin "berada" semakin tinggi citarasa seni mereka.  Keris-keris berkualiti zaman dahulu banyak berada ditangan kolektor-kolekter tersohor. Ini kerana bukan kecik anak pengorbanan kewangan untuk memiliki keris-keris berkualiti dalam jumlah yang banyak.

...... bersambung

1 comment:

PAK BUDIMAN DI MALANG said...

saya sangat berterima kasih banyak MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan pesugihan dana ghaib nya kini kehidupan kami sekeluarga sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ternyata apa yang tertulis didalam blok MBAH RAWA GUMPALA itu semuanya benar benar terbukti dan saya adalah salah satunya orang yang sudah membuktikannya sendiri,usaha yang dulunya bangkrut kini alhamdulillah sekaran sudah mulai bangkit lagi itu semua berkat bantuan beliau,saya tidak pernah menyangka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan kami sekeluarga tidak akan pernah melupakan kebaikan MBAH,,bagi anda yang ingin dibantu sama MBAH RAWA GUMPALA silahkan hubungi MBAH di 085 316 106 111 insya allah beliau akan membantu anda dengan senang hati,pesugihan ini tanpa resiko apapun dan untuk lebih jelasnya buka saja blok mbah
BUKA PESUGIHAN PUTIH TAMPA TUMBAL