sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.

HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292453
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Saturday, December 31, 2011

Cerita dari seorang sahabat

Kisah gurunya yang beli batu jed dengan harga RM10.00, masalahnya ramai orang sibuk kata itu bukan jed, ada yang kata batu itu dan batu ini, ada power dan tak ada power, macam-macam lagi perdebatan yang timbul tentang batu jed tersebut. Berkali-kali guru tu tegaskan itu jed, tapi mereka berkeras bahawa pendapat mereka yang betul. Akhirnya guru itu berkata "Itu batu aku, aku kata jed, jedlah, yang kau dok sibuk-sibuk dengan batu aku apa pasal, sibuk dengan batu engkau lagi baik".

Friday, December 30, 2011

Ilmu

Ilmu Allah Taala maha luas. Sekelumit yang mampu dimiliki hambanya. Namun jika kita pakar dalam ilmu matematik jangan pula bila buka mulut jer...cerita tentang matematik, pagi petang siang malam tak ada cerita lain melainkan cerita matematik. Boringla... seronok juga kalau kita guna ilmu matematik dalam kehidupan seharian. Kita kira berapa banyak untung yang kita dapat hasil jualan, berapa kita nak bagi sedekah minggu ini, kita kira berapa kali tahun ni buat salah dengan kawan-kawan, kita kira juga berapa banyak hutang orang yang kita belum bayar. Itulah gunanya ilmu, untuk dipraktikkan, bukan untuk disembang-sembangkan.

Sepatah selidah

Ada anak tiong yang baru pandai bercakap, 10 patah perkataan yang diajar oleh tuannya dilagukan pagi dan petang. Namun kini tiong sudah mula pandai, perbendaharaan katanya sudah menjadi lima belas patah perkataan, perkataan baru itu ialah, maki hamun dan sumpah seranah pada tuannya kerana ajarkan cuma 10 patah perkataan. Sebenarnya tuan tak nak ajar pada tiong banyak-banyak kerana tuannya tahu tiong memang kaki cakap dan akan patuk tangan tuan suatu hari nanti.

Thursday, December 29, 2011

Sukat dalam bakul kita

Kaedah menuntut ilmu silat. Jika jumpa guru tua usah disukat ilmu orang lain. Sukat yang ada dalam diri kita dan menuntutlah sebanyak mungkin darinya. Jangan banyak helah, banyakkan berlatih. Bila dah ada dalam dada, simpanlah... jangan mengada-ngada. Bila perlu dan sampai ketika, minta izin dari guru, ajarkan pada yang layak dan berkehendak.

Wednesday, December 28, 2011

Cukup sebotol....

Ada sebotol minyak urut. Pelbagai penyakit boleh diubati dengannya. Cara guna.. gosok, minum, titis dan hidu. Pendek kata dengan sebotol 1000 jenis penyakit boleh sembuh. Sayangnya sipenjual pula hari isnin setiap minggu ke Hospital besar untuk rawatan sakit sendi, asma dan diabetis.

Cari cari..

Apa yang kita cari sebelum mata tertutup. Kita cari rezeki, insyaallah dapat.. halal atau haram. Kita cari teman.. kawanan atau sahabat. Kita cari nama...mengharum atau membusuk.

Sampir Kemuning Hitam Tempahan Sahabat

Pandai Saras Tempahan Sahabat






Tuesday, December 27, 2011

Irama canggung

Lantai tak jongkang jongkit, gendang pula tak sumbang bertingkah.Malangnya pesilat marahkan lantai dan tukang gendang kerana tarinya sumbang. Ketika gendang perlahan kita rancak menari, ketika gendang bertalu-talu kita gemalaikan tari. Senang kata, kalau tak pandai belajarlah, kalau pandai mengajarlah.

Memanjat tak cukup sulur....

Bila sulur baru dah tak tumbuh berhentilah memanjat, takut-takut terputus akar. Cukup-cukuplah dengan apa yang ada.

Saturday, December 24, 2011

Dalam diam ku sebut namamu

Ketika sibuk jarang kita ingat untuk menyebutnya. Bila lapang pula kita sibuk-sibukkan diri dengan pelbagai gajet dunia moden. tv, radio dan handphone.Kita juga sibuk-sibukkan diri dengan karenah manusia yang tak perlu kita hiraukan. Bila pula kita nak lazimkan menyebut namaNya ketika sibuk dan ketika sunyi. Bila pula kita nak amalkan memerhatikan turun dan naik nafas memujiNya. Semoga kita tak lagi sempat duduk diam.

Sakit...

Sakit manusia ada pelbagai jenis, mudah dibahasakan ialah sakit fizikal dan juga sakit mental. Kedua-dua perlukan rawatan. Orang yang sakit fizikal senang diberikan ubat dan rawatan oleh doktor. Tapi jenis sakit mental yang paling sukar diubati ialah apabila pesakit berlagak menjadi muallim, ahli sufi, perawat, pakar motivasi, mahaguru dan ahli akademik. Lagi teruk apabila orang gila berjaya merawat doktor yang sihat kerana terpengaruh dan kagum dengan lagak dan baju putihnya.

Thursday, December 22, 2011

Saras baru OFFER GULING-GULING RM600.00

SOLD
Panjang keseluruhan 18 inci
Bilah 11.8 inci
Hulu/sampir kemuning
batang sarung sena
OFFER RM600.00

SOLD

Hambar.....

Kalau nak gah kita kena cakap yang hebat-hebat, kalau nak gah kena tulis yang hebat-hebat. Tapi jangah cakap apa yang kita tak arif, jangan tulis apa yang kita tak kuasai. Paling teruk jika kita cakap bohong, kita tulis pula hasil karya orang lain. Tawar dan hambar jadinya.

Jangan panjat tinggi-tinggi nak

Belajar ilmu tasauf bukan semestinya kita berada di awangan. Ilmu tasauf adalah asas tauhid dan bicara soal hati. Semakin ramai yang mula hidup dalam khayalan ciptaan sendiri. Jangan menyibukkan diri kononnya untuk mentadbir alam, tadbirlah terlebih dahulu akaun maybank atau publicbank kita. Tak perlulah bercakap tentang karamah dan kerajaan bunian, cukuplah dengan berbincang tentang makan pakai keluarga kita. Jangan panjat terlalu tinggi anak-anak, nanti jatuhnya bukan di bumi.

Wednesday, December 21, 2011

OFFER MAUT RM500 (C) SOLD


Panjang keseluruhan 16 inci
Bilah 11 inci


SOLD
***********************************************
OFFER MAUT RM500.00
SOLD
*******************************************************************************************************

Tuesday, December 20, 2011

OFFER MAUT RM500.00 ( B) SOLD ( bob)


SOLD
Panjang keseluruhan 15 inci
Bilah 13.1 inci

**************************************
OFFER MAUT RM500.00
****************************************



Anjing depan kedai...

Susah juga berniaga bila ada anjing depan kedai. Kalau bukan anjing peliharaan kita sekejap sahaja, insyaallah ia akan berlalu.

Tukang laga

Gayong perlukan penyatuan pengamal-pengamalnya. Walaupun pertubuhan dan persatuan berbeza, ilmu yang diwarisi adalah dari perdu yang sama. Namun perkembangan terkini tidak menggambarkan suasana ini. Sikap buruk dan pencacai merosakkan ramai pengamal gayong yang dulunya murni dan toleren. Tiada siapa yang untung dalam soal ini, yang paling bertuah ialah dedalu yang menumpang gelanggang dan titik peluh orang demi populariti . Manusia seperti ini sebenarnya masih mencari-cari haluan dan tujuan kehidupan. Aib orang usah dicari, carilah ilmu untuk diwariskan pada anak-anak bangsa.

Monday, December 19, 2011

Sembang-sembang dengan tukang..

Nasihatnya jangan terus lupa. Mungkin sesekali kita tersilap atau terlupa dengan pegangan kita, iaitu Allah Maha Kuasa. Sesekali kita rasakan keris juga ada "power". Pesannya jangan sampai kita pergi dan tidak kembali lagi pada pegangan asal kita, jangan hanyut. Aqidah tidak boleh kita gadai walaupun dengan Taming sari, lapan atau sebelas pa, muharam atau syawal, bulan penuh atau gerhana.

Sunday, December 18, 2011

Seni batu

Tak perlu huraian panjang lebar....

Wariskan...

Apa yang bakal kita tinggalkan untuk warisan bangsa kita....? Apakah kita hanya akan mewariskan cerita-cerita tentang keris atau kita akan mewariskan keris dengan segala kemegahannya.

Jauh tak terpisah

Bayang bukan tuan, tapi bayang dan tuan adalah satu. Dekat tak mestinya bersatu jauh tak semesti berpisah.

Alhamdulillah.

Ambo dah mula bisnes

Saturday, December 10, 2011

Cuti seminggu

Ambo cuti seminggu dari online dan bisnes. Saya kembali beroperasi pada 17 Disember. TQ

Friday, December 09, 2011

Tumpang belajar

Kalau perahu mana dayungnya
Kalau guru mana muridnya

Menilai seseorang guru ialah dengan cara menilai muridnya. Jika ilmu yang diajar pada murid menyebabkan murid menjadi rosak maka kita kena semak sama ada ilmu itu salah atau guru yang salah mengajar. Jika ilmu yang dituntut tidak menjadikan akhlak murid semakin baik maka tentu ada sesuatu yang tidak kena. Guru bertanggungjawab atas gelagat karut anak-anak muridnya.

Kursus Seni Keris Gayong Bachok Part 2

Gayong Warisan Kelantan akan mengadakan kursus seni keris part 2 pada :

Tarikh : 9 hb Dis hingga 11 hb Disember 2011
Tempat: Kg Dusun Durian Tawang Bachok
Moderator : Pak Ngah Izahar Batu Kurau
Pembantu : En Safwan

* sila bawa keris sendiri

Salah sekali, betul dua kali

Ada orang belajar ilmu menyalak, gurunya si anjing ajar kalau betul salak dua kali, kalau salah salak satu kali. Jadi menyalaklah anak murid tak berhenti-henti kerana mereka rasa bahawa salakan mereka itu merdu dan dirindu-rindukan oleh orang lain. Akhirnya jadilah salak sana, salak sini. Bukit tak juga runtuh-runtuh. Jong keluar masuk anjing tetap bercawat ekor. Langsung tak berubah.

Hulu Kayu Teras Delima ( gembol)

Buntut kayu/gembol

Istilah buntut atau gembol ialah merujuk pada bahagian pokok yang membenjol atau membengkak. Bahagian ini akan menghasilkan corak plot yang buat-bulat berbintik. Gembol/buntut bukan spesies tetapi boleh ada pada semua jenis kayu. Namun untuk mendapatkannya adalah sukar. Antara kayu yang pernah kita lihat dan dengar ada gembol ialah jati, sena, mangga/pauh. Walau bagaimanapun sebagai peminat "spirit of the wood" jika terjumpa gembol pada mana-mana kayu cubalah dapatkannya kerana ia unik dan tersendiri.

Tuesday, December 06, 2011

Lihat dan rasa

Dalam menuntut, rasa lebih baik daripada dengar dan lihat. Mereka yang dah merasa akan bertambah kemas dan kejap pegangannya. Lantaran itu jangan ditukar haluan menuju Allah dengan ganjaran dan kelebihan dunia yang tak ke mana.

Langkah pelan-pelan

Bukan mudah untuk sampai. Sebab tu pesan orang tua langkah pelan-pelan. Maksudnya langkah yang ada perancangan, bukan langkah perlahan-lahan.

Terus terang....

Dari gelap terus menjadi terang benderang. Kalau dahulu gelap, samar-samar, kini sudah jelas. Allah itu maha adil. Jika nama yang kita cari maka dapatlah nama, baik atau buruk. Jika wang yang kita cari dapatlah wang, sikit atau banyak, halal atau haram. Tangan yang mencincang bahu yang memikul, sendiri buat sendiri ingat.

Sandiwara...

Hidup adalah lakonan. Namun atas pentas dunia ramai yang tak tahu memilih watak kerana ruang usaha dan ikhtiar. Ada yang seronok memilih watak penipu, sampai pengarah pun nak ditipunya. Yang lebih hebat pelakon berlakon jadi pelakon tanpa sedar yang ia adalah lakonan.

Monday, December 05, 2011

Badik Melela RM550.00 (SOLD)




Panjang keseluruhan 9 inci
bilah 6.8 inci
pakaian kemuning hitam

Friday, December 02, 2011

Indahnya seni senjata

Pelbagai cara dan ragam dalam menilai dan menjaga keris-keris lama. Walau bagaimanapun aspek-aspek rawatan juga perlu diambil kira. Bilah-bilah hendaklah dicuci dan dibersihkan daripada karat. Sarungnya juga perlu dibersihkan dan dijaga rapi, tanda-tanda calar, kotoran dan pecah-pecah pada sarung perlu dibaikpulih agar cantik dan bergaya. Ini akan menambahkan seri dan manis mata memandang terhadap keris.

Kuda...

Beriya-iya bebenor nak cari kuda. Hasratnya ialah untuk ditunggang. Malangnya kita lupa kita juga boleh ditunggang oleh kuda.

Perlukah .......

Perlukah kita baca zikir beratus ribu semata-mata kerana ingin menukarkannya dengan sesuatu ganjaran? Namun, perlu diingat mereka yang tak mahu beramal kerana takutkan riak sebenarnya telah pun riak.

Kenal

Mula-mula dulu hasrat menggunung untuk kenal diri, makin lama makin banyak yang dikenalnya. Sibuk nak kenal hantu, sibuk kenal jin, sibuk jadi bomoh, sibuk jadi pakar scan dan macam-macam lagi sibuknya. Mana perginya hasrat yang mula-mula dulu... hilang lesap . Selamat pagi sahabat semua.

Offer lepas geram RM500.00 ( baru dapat online) SOLD


Panjang keseluruhan 18 inci
Bilah 12.5 inci
Hulu/sampir kemuning
(SOLD)

Thursday, December 01, 2011

Sunday, November 27, 2011

kabel kena curi

Maaf pada sahabat pengunjung blog, saya dah hampir seminggu tak dapat online kerana kabel telefon telah dicuri. Bila keaddan pulih saya akan online seperti biasa. Terima kasih semua.

Friday, November 25, 2011

Jangan kalut

Dalam ghairah mencari rezeki, adab dan sopan dengan masyarakat mesti diambil kira. Jangan keterlaluan hingga menimbulkan rasa benci masyarkat. Kalau kita menjaja atau berjualan, jangan diganggu orang bersembang, jangan dipaksa orang yang tak mahu, jangan diganggu orang yang sedang makan.

Tuesday, November 22, 2011

Merdeka....

Insan yang bermaruah ialah insan yang betul-betul merdeka. Keputusannya tidak dipengaruhi oleh lalat dan langau.

Jangan diikut...nanti

Kalau kita ikut bertengkar dengan orang bodoh kita jadi bodoh, kalau kita bergaduh dengan orang gila kita pun gila. Apa nak dikesahkan orang bodoh, itu kerja mereka.. biarkan. Apa nak dikesahkan orang gila... itu memang perangai mereka, kalau tidak mereka tidak gila... biarkan. Ramai lagi orang yang cerdik, ramai lagi orang yang waras dan ramai lagi orang yang boleh dibuat sahabat hidup di muka bumi Allah ini.

Monday, November 21, 2011

Keris antik RM1900.00 (ON SOLD)

Panjang keseluruhan 15 in
Bilah 9.4 inci
Kayu tak pasti.
Tatahan perak

Badik retak tanah kor Rm230.00 ( sold )




Panjag keseluruhanan 7 inci
Panjang bilah 4.25 inci
Sarung kemuning kuning

Kuasa

Politik ialah kuasa. Kenapa orang inginkan kuasa, terutamanya kuasa dalam politik. Kuasa membolehkan sesorang untuk menguasai sumber, dalam kata lain menguasai kekayaan. Realiti hari ini kuasa boleh dibeli dengan pelbagai cara sama ada dengan wang, cerita-cerita retorik dan juga manipulasi. Ironinya, bila kuasa politik sudah di tangan ia akan digunakan pula untuk menguasai ekonomi, akhirnya kuasa politik dan ekonomi tidak dapat dipisahkan lagi.

Tunduk.....

Berjalan pandang ke depan, pandang-pandang ke kaki. Sekali-sekali dongak ke langit. Jangan asyik dongak dan membusungkan dada. Bahaya banyak yang ada di kaki, nanti tersadung...parah.

Sunday, November 20, 2011

Mengembara....

Kisah anak muda yang ingin mengembara mencari dirinya yang hilang. Azamnya terlalu kuat, pelbagai dugaan hidup telah ditempuhinya. Namun fahaman makin kacau, kusut tak terlerai malah semakin berserabut. Akhirnya baru ia sedar, cari di dalam bukan di luar. Lihat di bawah, mungkin gajah besar terpijak di bawah telapak kaki ketika kita sedang meninjau kuman di seberang laut. Namun pengembaraan itulah ilmu .

Saturday, November 19, 2011

Dengarkan..

Perhatikan bicara hati kita. Perhaluskan ia. Perhatikan. Perhaluskan.

Thursday, November 17, 2011

Cara makan

Pisang sebiji... Makan sambil berlari, makan sambil berjalan dan makan sambilduduk bersantai. Kalau dah faham, carilah keselesaan.

Tuesday, November 15, 2011

Jangan ditangisi...

Jalan sulit dan penuh duri yang pernah dilalui suatu waktu dulu usah ditangisi lagi. Ia kini menjadi kitab sejarah untuk pedoman perjalanan mencari jalan pulang.

Melela Antik RM4800.00 ( on hold )


Panjang keseluruhan 15 inci
Panjang bilah 11.5 inci
Hulu sampir kemuning
Batang sarung sena plot
Sarung hasil kerjatangan arwah Man Samurai

Monday, November 14, 2011

Zamrud alahaizamrud




Sunday, November 13, 2011

Penuh misteri

Kadang-kala kita mengadap guru, tapi guru diam dan tidak berkata-kata. Mengapa? Sebab guru sebena guru adalah Tuhan. Gurumu manusia yang tidak ada apa-apa, cuma manusia biasa yang hina daif, fakir dan lemah. Renung, tilik dan zikir.

Kosong

Maaf kepada sahabat-sahabat yang setia melayari blog saya setiap hari kerana saya kurang aktif berblog dalam seminggu dua ini. Faktor utama ialah tiada idea untuk menulis dan ditambah dengan kesibukan kerja hakiki. InsyaAllah jika ada rezeki saya akan aktif seperti biasa.

Monday, November 07, 2011

Sudah dimiliki - insyaAllah esok pos

Jong keluar masuk anjing masih lagi bercawat ekor

Pepatah Melayu yang amat sesuai untuk direnungkan. Maksudnya, walaupun kegiatan perdagangan dan perniagaan sudah mula berkembang atau pun dalam kata lain keadaan sudah banyak berubah tetapi anjing masih jua begitu, tidak berubah langsung. Masih lagi bercawat ekor.

Tokcu baru RM900.00

Panjang keseluruhan 18 inci
Panjang bilah 14.2 inci
Hulu/sampir kemuning
batang sarung sena

Badik Kecik Sarung Tanduk RM250.00 SOLD

Panjang keseluruhan 6 inci
Panjang bilah 4 inci
Hulu/sampir tan duk kerbau
buntut tanduk kerbau balar

Thursday, November 03, 2011

Jangan begitu....

Tujuan kita belajar,mengkaji dan menuntut adalah untuk membaiki diri dan menyucikan nafsu. Ironinya apabila sudah ada sedikit ilmu dan diberi oleh Allah untuk mengecap pengalaman-pengalaman rohani kita sudah mula dikuasai oleh ego sombong dan riak. Bila jalan dada membusung, bila cakap semua tahu. Akhir pencarian dalam perjalanan ini ialah kosong, hina, daif, fakir , lemah.

Wednesday, November 02, 2011

Jangan kilas siku

Dalam budaya Melayu Kelantan aktiviti sembelihan binatang korban merupakan aktiviti ibadah yang penuh dengan semangat gotong royong dan kerjasama. Bagi mereka yang sihat aktiviti melapah dan memotong daging adalah aktiviti mesti bagi lelaki. Jangan pula ada yang tak bawa pisau ketika orang lain sibuk melapah. Kita pula hanya tunggu daging siap, kalau tak boleh melapah tolong pegang kaki pun cukuplah.. Jangan kilas siku aje

Berkorban

Banyak pengorbanan yang telah kita lakukan, berkorban untuk negara, berkorban untuk bangsa , berkorban untuk kerjaya dan bla bla bla bla. Cuba kita hitung pula berapa nilai pengorbanan untuk diri sendiri dalam mencari jalan pulang. Demi hobi kita sanggup menjelajah keseluruh nusantara, mencari , mengumpul dan juga membeli. Namun untuk "mati" kita tidak pernah peduli, apakah nanti jalannya kita temui atau sekadar mencipta syok sendiri.

Tuesday, November 01, 2011

Tak perlu dikejar-kejar

Cakap senang, tapi untuk sentiaa berada dalam keadaan "cool" sepanjang masa amat sulit. Apatah lagi jika poket mula kosong. Sebenarnya persekitaran akan mempengaruhi ketenangan seseorang. Jadi bentuk dan pupuklah persekitaran agar ia kondusif untuk diri kita.

Karya Bangsa untuk dinikmati

Ukiran bunga Melayu tebuk tembus

Monday, October 31, 2011

Banyak helah

Jangan cuba merosakkan nama baik dan anggapan orang selama ini kerana hanya beberapa ratus ringgit. Tektik dan teknik tak senonoh dalam urusan jual beli hendaklah dielakkan. Sayangi diri sendiri. Tak berbaloi untuk kita membeli beras dan ikan dengan duit yang tak jelas bagi disuap dalam mulut anak-anak dan isteri.

Sunday, October 30, 2011

Lok 7

Lahirmu ibarat keris
Lok 7 sepuh separuh
Besi asal kimpal berpintal
Besi baru baja di tengah
Puting pulas cucuk di hujung
Gagak lapar terbang rendah

Pesan ayah,
Bila dewasa tempakan sebilah
Lok 17 temani aman
Lok 13 penunjuk jalan
Lok 3 kejap pegangan
Lok 1 hakikat insan
hakikat diri rahsia besi

Saturday, October 29, 2011

Kerja terganggu

Kerja-kerja tukang sampir agak terganggu kebelakangan ini. Cuaca yangf tidak menentu menganggu proses pengeringan varnish pada sarung. Namun tukang masih juga berusaha sedaya upaya dan menggunakan pelbagai helah seperti meletakkan sarung dekat dengan api dan juga penggunaan alat pengering rambut. Usaha murni untuk menyara anak dan bini.

Friday, October 28, 2011

Sepuh menyepuh

Istilah sepuh dalam kamus dewan bermaksud mengeraskan besi dengan membakarnya dan kemudian mencelupkannya ke dalam air. Tukang-tukang yang terlibat dalam pembuatan logam biasanya arif dengan istilah ini. Saya biasa melihat bagaimana tukang-tukang menyepuh sendiri peralatan pertukangan mereka. Ketajaman sesebilah pisau bergantung kepada jenis besi, baja dan kemahiran menyepuh. Pelbagai kaedah sepuhan dilakukan oleh tukang-tukang untuk menajamkan pisau, parang dan keris. Namun kepakaran seseorang adalah berbeza-beza. Seringkali kedengaran suara-suara sumbang yang mengatakan tukang keris Melayu masa kini tidak ada lagi yang boleh menyepuh. Jangan mengarutlah...

cincin perak permati cinta mani laut RM250.00 saiz 16