sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Tuesday, November 30, 2010

Masih mencari rasa...



Pisau-pisau latihan yang siap setakat hari ini, yang terbaru menggunakan temim tembaga. Masih lagi mencari rasa kerana baru mula bertukang.

6 comments:

syahir said...

ui tajam depan utk pisau latihan, ni asah leh jd pisau lapah dh ni.

C L J said...

Bila agaknya nak mula golok perak, kemudian parang jangok, kemudian kelewang jangok, kemudian mengadun besi dan mula menempa badik dan keris sebelum pedang dan sundang. Lamanya kena tunggu tak tenggok kejayaan Che Gu Nasir nih .. tapi bukan mustahil... bukan susah pun... ambil masa ditekuni jer ,.... Tahniah ....

sostiram said...

Salam cikgu,maaf ingin memberi pendapat. Rasanya design awal yang menggunakan sebahagian hulu kayu sebagai temim adalah design yg baik kerana sesuai dgn namanya sbg belati latihan,dan mungkin menjimatkan kos serta tempoh pembuatan.Suka saya mencadangkan agar boleh dikeluarkan belati latihan versi mata tumpul.Mungkin akan menarik minat pesilat dan ahli beladiri lain,bukan setakat dari Gayong. Berbanding penggunaan pisau plastik dan kayu spt dlm martial arts asing,penggunaan belati latihan bermata tumpul adalah lebih realistik dan tidak mengenepikan aspek keselamatan terutama kpd budak baru spt saya.Akhir kata tahniah cikgu atas usaha ini.

Mohd Nasir said...

Terima kasih sahabat, bilah ni memang tumpul, nampak shj macam tajam. Saya rasa temim besi dan penyangga tembaga lebih kemas. Lagipun lebih mudah dan cepat untuk dibuat berbanding dengan temim kayu. Walau apapun terimakasih atas pandangan dan sokongan selama ini.

Unknown said...

Salam..nak tompang tanya..dimana bole saya dapatkn temim atau cincin pisau..kt mana ada jualnya..

Mohd Nasir said...

beli paip tembaga, atau paip aluminium, ketukkan sedikit dah jadi temim, beli kedai hardware shj