sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Friday, August 06, 2010

Raja dan hamba

Sebagai manusia, impian kita kadang-kadang melangkau nyata. Kita ingin menjadi raja..berperangai dan berkedudukan seperti raja. Jangan sesekali lupa hakikat kita adalah hamba..berperangailah seperti hamba, hina, dhaif, fakir dan lemah. Kadang-kala kita bersembang kita amat mengenali raja, detail dan lengkap huraian sifat-sifat raja kita huraikan dengan rasa bangga. Kita lupa, terlalu ramai yang mengenali raja, tetapi berapa ramai yang dikenali oleh raja untuk kira bicara. Siapa kita di mata raja. Jika kita berpegang dengan sebenar-benar sifat hamba, kitalah raja sebenar-benar raja.

4 comments:

awan kilat said...

la haula wala quwwata illa billahil aliyyil azhim.

Mohd Nasir said...

Astargfirullahal aziim

sostiram said...

Tiada hamba tiadalah raja, tiada raja tiadalah hamba. Raja perlu kepada hamba untuk dirajakan,hamba perlu kepada raja untuk dirajai.Raja dan hamba berpisah tiada.

awan kilat said...

jange ambo hok nok jadi rajo sudoh..xse wei..taw doh..xdayonyo ambo..bia lah ambo jadi hambo, jadi hambo pun hok molek hok berjuruh la.tlg laa rajo wei ambo mohon..tuan2 sekian sobat berdoa laa ko ambo retek bia selamat sini selamat sana.sama2 nga ambo sama2 nga semua.