sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Tuesday, March 23, 2010

Lumpuhnya sebuah kerajaan

Dahulu kala kerajaan Patani amat kuat dan digeruni, peperangan selama 300 tahun antara Siam dan Patani membuktikan kekuatan Kerajaan Melayu ini. Mereka memiliki teknologi persenjataan yang hebat, bayangkan peluru "bedil besar" mereka mampu menjangkau 23 batu. Akibat sifat rakus pemerintahnya kini Melayu Patani tidak mampu mempertahankan wilayahnya daripada ditindas. Moralnya, keselamatan negara mesti nombor wahid, jika tidak kita akan hilang segalanya. Awasi pengkhianat dari luar dan dalam agar kedaulatan kekal di tangan.

5 comments:

terangwulan said...

tiada rotan, akar pun berguna. jangan marahkan nyamuk, kelambu dibakar. ambil yang jernih, buang yang keruh. tarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak.

IzuanIzani said...

mohon izin dari cikgu untuk saya linkkan blog ini: http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/ untuk dikongsi bersama.

TokSlndng said...

nak kuat macam maner cgu wei, kalau kelengkapan tentera dlm kem dpt dijual beli mcm kedai bundle jah....tu tak kira kapal selam yg tak boleh myelam lg...

CINCIN@RINGS said...

Kerja tangan-tangan ghaib di belakang tuuu.....
Apa qasad mereka ?
Secara teorinya amat membimbangkan jika wang dan bidang ekonomi tidak dapat dipertahankan, politik diperkotak katikkan, Jati diri diletak di belakang. jika tidak difikirkan Kuasa Tuhan pasti nampak nyawa-nyawa ikan sahaja....

Oghang Ba Ado said...

..alah negeri Melaka bukan salah tak ada senjata, bukan alah rakyat tak berjuta laksa, bukan alah rakyat tak kuat agama, bukan alah pendekar tak reti berpencak atau menembak istinggar lela..

..alah Melaka kerana permainan kaum bangsawan dan raja yang celaka..