sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Wednesday, August 05, 2009

Hormat cara Melayu

Trend pertandingan silat masa kini menyebabkan jurulatih-jurulatih ingin mencipta kelainan dan persembahan yang menarik serta berbeza daripada pasukan lain. Hasilnya cara sembah salam menjadi huru-hara. Pelbagai stail baru dicipta. Kepada jurulatih-jurulatih muda, saya syorkan agar merujuk dulu kepada guru-guru tua yang lebih memahami kaedah sembah salam persilatan. Ini untuk mengekalkan makna dan isi dalam setiap pergerakan.
*jangan main hentam shj

2 comments:

KeLaNa said...

Salam cikgu.
Benar apa yang cikgu katakan.Pengalaman saya tahun lepas menonton Kejohanan Silat Sekolah Johor begitu menyedihkan apabila melihat acara tempur seni banyak buah wrestling/gusti (WWE) yang digunakan hingga mencacatkan keindahan seni silat Melayu.Tujuan mereka mungkin untuk mendapatkan perhatian juri dan penonton dengan buah yang glamour sayangnya penampilan itu menjejaskan keindahan silat yang mereka anuti.Di mana silapnya ye?

Oghang Ba Ado said...

Sebuah transkrip di satu sesi mesyuarat untuk sambutan pen. pegawai JPN ke sebuah sekolah di selatan tanah air baru-baru ini:

Cikgu Azu*a: Encik m*n, cikgu Az*i mencadangkan untuk (meng)adakan persembahan (bunga sembah) silat untuk sambutan.. kami ada beberapa pelajar yang belajar silat. bagaimana jika kita cungkil bakat pelajar tersebut?

GPK koko/ En. M*n: ha? silat silat ni rasanya tak payah la.. kita buat tae kwon do.. bla bla bla.. sebab bla bla bla.. oleh kerana bla bla bla...

(...dan dicantas tanpa sebarang pertimbagan dan perbincangan.. dan dipersetujui "amat-amat" oleh HM yang cina kopet)

lantas orang besar 'melayu' kita diberi 'tapak kaki' kat muka oleh bebudak cina masa acara sambutan..

padan muka!

siapa yang kaki benam silat? orang c**akah?

kayu jua yang jadi ulu kapak buat menebang pokok..