sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Tuesday, January 20, 2009

Ilmu berkeris

Ilmu berkeris merupakan ilmu warisan Melayu, tak semestinya apabila seseorang memilki keris yang power ia tahu berkeris. Dan tak semestinya pula orang yang tahu berkeris memiliki keris yang power. Walaupun bukan bertaraf pendekar sebaiknya ambil tahulah sedikit sebanyak ilmu berkeris agar "pakej perkerisan" kita menjadi lebih lengkap. Apatah lagi untuk memilih sebilah keris yang sangat sesuai dengan tangan dan saiz kita apabila diperlukan untuk pertarungan.

4 comments:

sostiram said...

Assalamualaikum cikgu,
Saya setuju dengan kata-kata cikgu. Cuma masalahnya mencari perguruan yang mengajar ilmu bermain keris adalah sukar, melainkan keris lok 9 oleh azlan ghanie. Kebanyakan perguruan meletakkan keris sebagai satu silibus dan harus lebih dahulu mempelajari ilmu tangan kosong. Dalam keadaan masa yang tidak begitu terluang dan umur yang meningkat peluang untuk mempelajari silat seperti masa muda-muda dulu adalah terhad. Agaknya bolehkah cikgu mengajar seni bermain keris ini sebagai satu seni yang tersendiri terutama sebagai syarat agar tahu sedikit sebanyak berkeris, sebagaimana silat tongkat kelantan. Kalau tak boleh tahu seluruh rahsia pendekar pun asal dapat belajar sedikit sebanyak pun jadilah, sekurang-sekurang tari atau jurus.Kalau boleh ingin saya tumpang berguru.

Mohd Nasir said...

Saya pun bukan lah arif sangat bab mengajar keris, tapi selangkah 2 tahulah. Kalau berkebetulan datang ke KB bolehlah bertandang kerumah untuk selangkah dua.

syahir said...

mohon maaf terlebih dahulu, saya pun suka sangat2 jika ilmu berkeris ini dapat disebar kepada semua anak2 melayu.

"colek dan tikam, colek dan tikam"

sostiram said...

Saya memang ada di kota bharu. Nak masuk gayong tak berani sebab gerun dengan aksi lompatan dan gimnastik. Kalau cikgu sudi mengajar selangkah dua bermain keris saya sangat berbesar hati. Saya akan cuba mencari peluang.