sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Saturday, September 06, 2008

Apabila lumrah alam di pinda

Allah menjadikan alam ini mempunyai tabienya yang teratur. Semua makhluk ciptaannya mempunyai peranan dan tugas masing-masing. Apabila sunnahnya dipinda akan berlakulah kegawatan.

Berdasarkan kefahaman ini, industri pertukangan besi dan rangkaiannya akan mula gawat apabila tukang besi tidak lagi menerima tempahan menempa senjata, sebaliknya ingin membolot semua peringkat kerja dari A hingga Z. Apabila tukang besi mula menjalankan kerja membuat sampir dan sarung maka dengan sendirinya produk senjata yang dikeluarkan menjadi perlahan, tukang sampir kehilangan kerja, penjual tidak ada produk untuk dijual. Inilah antara fenomena yang berlaku di Kelantan hari ini. Beberapa tukang tidak lagi menjalankan kerja mereka seperti biasa sebaliknya bimbangkan orang lain mendapat keuntungan, walhal tanpa sedar ia telah merosakkan tabie industrinya sendiri.

1 comment:

Anonymous said...

betul ke?adoi..sebelum nie pun bukan maen susah nk siap kan ngan pelbagai kerenah dari empu, kalau tukang besi pun nk wat sarung, mmg susah lah cikgu..kalau sebelum nie sebilah keris tanpa sarung, hulu ade 5 kereneh, sekarang bertambah2 lah..ulang alik umah tukang je lah nampaknye pasnie..hehehe=)