sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.

Sebarang pembayaran boleh dibuat melalui :

Akaun Maybank No: 153104037789

Alamat : Mohd Nasir B Hassan
Lot 1184 Kg Dusun Durian,
Tawang 16020 Bachok Kelantan

H/P : 0135292452

email : cikgunasir8130@gmail.com

Perkhidmatan yang ditawarkan :

- Jual beli pelbagai senjata warisan

- Menerima tempahan pelbagai jenis senjata warisan, termasuk ulu,sarung dan pendokok

- Menjual batu permata, cincin dan barang antik

- Khidmat nasihat .


- Menjual minyak cendana untuk keris

Saturday, May 17, 2008

Pokok & Buah Gemunggal


Inilah foto pokok dan buah gemunggal yang sempat saya rakamkan berhampiran dengan rumah seorang penghulu. Fotonya kurang menarik kerana jurufotonya malu kat orang-orang kampung kerana jarang-jarang ada orang ambil gambar pokok gemunggal. Orang ingat mungkin Cikgu Nasir dah buang tabiat ni. Jadi kerana malu alah dengan orang kampung ini sahajalah yang sempat saya ambil. InsyaAllah saya akan ambil foto yang lebih baik bila ke rumah sahabat karib saya.

5 comments:

langkasuka said...

Salam
Terima kasih cgu, atas usaha tersebut...kalau cgu beritau mereka yg ini adalah untuk kawan yg x pernah tengok mungkin mereka akan ketawakan pula orang yg x pernah tengok pokok tu ....
Jadi yg sebelah kanan tu buahnya yg panjang? macam jenis kacang?
peace

Cikgu Nasir said...

Waalaikumussalam, buahnya panjang, jika masih muda boleh dibuat ulam, daunnya dibuat kerabu dan juga digoreng campur dgn telur. Makanan biasa orang kampung.

Cikgu Nasir said...

Yang lucunya inilah pertama kali, apabila nak snap gambar semua orang tak nak ikut, mereka kata malu. Anak, isteri semua duduk dlm kereta, parking jauh pulak tu.Gelinya hati bila terkenang.

Zaidi said...

Ambo pun dok rajin kelih pokok gemunggal nih.

Ray Blacksmith said...

Oooo .. nih orghe kelate panggil pokok "ghemunggaa", kalau tak silap dalam bahasa surat disebut " remunggai ".

Pokok ini popular di kalangan bangsa India. Cara menanamnya mudah sekali. Ambil keratan dahan dan pacak sahaja di atas tanah ! Terus tumbuh ! Tak payah penjagaan rapi.

Nama saintifik adalah Moringa oleifera.

Baca di sini :
http://en.wikipedia.org/wiki/Moringa_oleifera