sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Friday, April 18, 2008

Sarung Badik Ukir....

Untuk mendapatkan kayu kemuning berkualiti dengan plot menarik sukar pada masa kini. Kadang-kadang tukang sarung terpaksa menagguhkan kerja jika bekalan kayu berkualiti tiada. Sehubungan itu hanya bilah-bilah kelas A sahaja yang menggunakan sarung ukir kemuning tua.
Upah kerja mengukir sarung biasanya dikira mengikut bilangan hari yang dihabiskan untuk mengukir serta jumlah ukiran yang dibuat. Semakin halus ukiran, semakin lambatlah kerja-kerja mengukir. Ini kerana tidak ada ruang untuk pengukir membuat sebarang kesilapan, terutama pada hari-hari terakhir kerja mengukir. Jika berlaku kesilapan maka kerja mereka selama berhari-hari sebelum ini sia-sia sahaja.

Pada masa kini biasanya tukang ukir mengambil upah sekitar RM50.00 sehari untuk kerja-kerja ukir mereka. Sarung badik saya mengambil masa 10 hari untuk disiapkan oleh Pak Nik Pa, jadi kiralah sendiri berapa upahnya. Tentu menyesakkan nafaskan. Tapi bagi saya hasil kerjanya menbuatkan hati kita puas, kerana ia adalah sempurna. Tak puas mata memandang dan kagum dengan pemberian bakat luar biasa oleh Allah kepada hambanya.

No comments: