sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Wednesday, March 19, 2008

Teras Gemunggal

Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang menempah teras gemunggal daripada saya , sama ada tasbih atau permata. Ada pelbagai pandangan serta tanggapan tentang keaslian teras gemunggal. Ada yang mengatakan teras gemunggal warna hitam yang asli, ada juga mengatakan teras gemunggal yang tenggelam alam air yang asli, ada yang mengatakan teras gemunggal yang ada kalimah yang asli. Pelbagai pandangan tentang tera gemunggal.

Pandangan saya, mengikut pengalaman sendiri dan juga rakan-rakan yang lebih alim dalam hal ini, warna teras gemunggal berbeza mengikut tempat, jenis tanah tempat ia tumbuh. Contohnya teras gemunggal pulau adalah pucat berbanding dengan teras gemunggal kampung yang lebih hitam warna dan urat kayunya,

Satu lagi ialah teras gemunggal tengelam dalam air. Bagi saya hanya teras gemunggal yang tehah menjadi batu sahaja berkemungkinan tenggelam dalam air. Ini kerana komposisi kayu teras gemunggal yang poros dan tidak padat. Kandungan udara dalam teras gemunggal menjadikan ia terapung berbanding dengan teras kayu kemuning hitam.

Walau bagaimanapun mungkin ada lagi maklumat yang tidak saya ketahui dan tidak belum berjumpa dengan teras gemunggal sebegitu, saya harap sahabat-sahabat yang ada maklumat tambahan boleh membantu saya untuk berkongsi ilmu.

1 comment:

Mushashi said...

Cikgu Nasir,
Selamat Hari Raya!

Just want to share a strange incident on wearing my teras gemunggal ring.

During the Raya break, my wife and me drove to Sg Pelek, N9 for wedding lunch. As Sg Pelek is close to the sea..fresh prawn was served..as usual I have a good apetite for prawn but due to allergy I normally skip. As I was wearing the ring nothing happened after I took 3 BIG prawns! But my wife develop skin iritation on her arm..so without any doubt I rub the teras over it..15min later it was cleared..WOw..now I do know why it is featured in so many programs..look forward to learn more from Cikgu Nasir!

Will be coming to KB soon..would like to visit you and learn more about keris. I really would like to learn more on keris..

Michael