sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Friday, December 21, 2007

Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha

Menyambut Aidil Adha bagi kami kaum lelaki di Kelantan di samping berkorban dengan menyembelih lembu juga tempat menguji kejantanan. Bagi mereka yang jantan inilah tempat mereka menyingsing lengan membantu menumbangkan lembu, melapah dan memotong daging.
Adalah amat janggal ketika orang sibuk menyingsing lengan kita asyik mendukung anak kecil dengan baju melayu teluk belanga yang lawa dan bersongkok senget. Lepas tu pisau melapah pun tak bawa. Kalau macam ni lah gayanya lebih baik duduk kat dapur menolong kaum hawa potong bawang dan tumbuk sambal.

Kita juga spatutnya bersedia dengan segala peralatan yang sesuai sekurang-kurangnya pisau melapah. Kalau ada kapak, parang dan batu mengasah bawalah bersama. Ini akan memudahkan dan melicinkan urusan serta menjimatkan masa.

Mungkin keadaan ini berbeza antara satu tempat dengan tempat lain .Walau bagaimanapun mendidik anak agar menjadi jantan adalah amat penting.

Pada kesempatan ini jugalah kita sepatutnya menggalakkan anak-anak lelaki ikut serta membantu agar pada kemudian hari mereka tidaklah tercengang-cengang seperti rusa masuk kampung apabila ada majlis sembelih lembu dan sebagainya.

Allahuakbar,Allahuakbar,Allahuakbar, Walillahilhamd.

2 comments:

syahir said...

selamat, selamat, selamat hari raya qurban. saya setuju dengan kata2 cikgu. kalau kita tak train budak2 ni menolong sama, jadilah mereka mulut terlopong sekadar melihat dari jauh. ini termasuk juga dengan orang tua, gayanya dengan parang di pinggang, bila lembu kerbau melawan dia yang lari dulu. kui kui kui. aperdaaa....
ada untung kita blajar silat, ada gunanya. klu cerita orang tak percaya, sapa lihat mulalah mengata. serba tak kena. apa pun faham2lah sapa yang terkena, lain kali jgn mudah mendabik dada... kita semua mahkluk Allah belaka. Selamat Hari Raya Aidil Adha dari saya sekeluarga. :)

Anonymous said...

Saya selalu menegur dan menyuruh anak-anak sedara supaya ikut serta, pegang kaki masa orang melapah pun dah cukup, kemudian bahagian mencuci peret kita serahkan kepada belia-belia, biar mereka rasa susah dan busuknya dahulu. Lepas tu barulah boleh makan perut buat pencicah. Best.

Melentur buluh biarlah dari rebungnya.