sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Tuesday, October 30, 2007

Rezeki

Dalam Islam kita diajar bahawa ajal, maut, jodoh dan rezeki semuanya telah ditetapkan oleh Allah Khaliqul alam. Umat Islam juga diajar sentiasa berdoa agar dimurahkan rezeki setiap kali selepas solat 5 waktu. Indahnya Islam kerana setiap gerak langkah penganutnya telah diberi garis panduan untuk memudahkan pengamalan dan kefahaman.

Dalam kontek rezeki kita percaya bahawa rezeki itu berjalan di atas tangan-tangan manusia sebelum sampai kepada pemiliknya. Sehubungan itu janganlah ada antara manusia yang menyekat rezeki orang lain. Tuhan menjanjikan setiap lahirnya anak adam telah ditetapkan rezeki dan ajal mautnya. Malangnya ada manusia yang bersifat tamak mengumpulkan rezeki orang lain bukan untuk di makan . Sebaliknya pengumpulan adalah untuk kemegahan dan menunjuk-nunjuk.

Dalam kontek ini apabila kita percaya kepada janji Allah bahawa setiap anak aAdam itu ada resekinya tersendiri, maka janganlah kita menutup pintu rumah kita rapat-rapat seolah -olah tiada penghuni. Ini kerana jika ada orang yang ingin memberikan sedekah,hadiah, makanan kepada kita, niatnya akan terhalang kerana menyangkakan kita tiada di rumah. Selipar/kasut juga mesti ada di tangga untuk menunjukkan rumah kita berpenghuni.

Waallahualam.

No comments: