sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Wednesday, October 10, 2007

Kokka

Bagaimanakah sebenarnya pokok kokka. Sampai hari ini pun tidak ada seorang pun yang boleh menunjukkan pokok asal kokka. Orang-orang daripada Turki mengatakan kokka berasal dari Sri Lanka dan India, manakala peniaga dari Pakistan mengatakan kokka berasal dari Turki, Syria dan Jordan.

Jika dilihat dari buah kokka ia seolah-olah dari spesies "palma" seperti kelapa, pinang, kelapa sawit dan lain-lain jenis palma. Mengapa tidak ada seorang pun dari peniaga yang mengatakan bahawa kokka mereka asli dan diambil dari pokok kokka tidak boleh mengambil gambar pokok yang terlalu unggul ini.

Memang tidak tidak dinafikan bahawa komposisi kimia yang ada dalam kokka mempunyai kebaikan. Tetapi bukti bahawa tongkat Nabu Sulaiman dan perahu Nabi Nuh dibuat daripada kayu kokka pada saya adalah dakwaan dan sangkaan semata-mata.

Melihatkan kuantiti buah kokka yang semakin berlambak di pasaran sudah pasti pokoknya masih lagi wujud. Kenapa tidak ada inisistif untuk merungkaikan kekeliruan pengguna dan peminat kokka selama ini. Pada saya ini adalah helah peniaga untuk mengaut keutungan terhadap umat islam yang terlalu percayakan perkara-perkara hebat dan pelik.

No comments: