sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Sunday, October 07, 2007

Kayu krismas


Hari ini rezeki saya dan kawan-kawan semua memang baik. Saya ke kedai permata hari ini kerana membayar harga permata yang saya tolong belikan untuk Cikgu Zul (Seni) . Saya hanya ambik duit minyak sahaja . Selepas itu saya ke kedai membuat tasbih bertemu dengan En Shukri bertanyakan tasbih kemuning hitam. Satu pun tidak ada. Tapi dia berjanji untuk menyiapkan key chain kemuning hitam lepas raya sekadar mampu.

Yang paling menggembirakan saya ialah apabila saya melihat di tepi kedainya terdapat banyak longgokkan kayu krismas yang bermutu tinggi. Rupa-rupanya pokok krismas dalam Istana Kota Bharu dekat Pasar Buluh Kubu yang di tebang dan semuanya ada pada En.Shukri. Dari Perdu hinggalah ke pucuknya. Pokok krismas itu di tanam pada zaman Sutan Yahya Lagi.

Saya pun apa lagi minta dan pujuk En Shukri agar menjualkan sedikit untuk saya. Alhamdulillah dia pun bersetuju menjualkannya. Padahal telah berbelas-belas tukang sarung keris ingin membeli tapi tak dijualnya.

Saya bercadang ingin menggunakan kayu krismas ini 5 bilah pisau melapah daging yang saya tempah dengan Cikgu Aswawi Muzik petang tadi. Dapatlah saya kongsikan bersama rakan-rakan khazanah dari Istana ini.
Untuk pengetahuan rakan-rakan , kayu krismas menjadi buruan peminat dan tukang membuat sarung keris dan golok kerana kualitinya yang tinngi dan cantik.

3 comments:

Mohd Faiz Bin Mohd Lazim said...

Kayu krismas? Sama ke dengan kayu rhu? Kat sini banyak kot..

cikgu nasir said...

Tak sama, kalu di kelantan orang tanam depan rumah

Gemala Kasturi said...

Harap2 suatu masa nanti saya akan ke sana, mengancam betol koleksi keris2 tu cikgu.
Disamping itu, selamat hari raya aidil fitri.