sambil fikir zikir sambil zikir fikir

Hadaplah Wajah Mu Ke Mana-Mana Di Situ Ada Tuhan


@Hak cipta terpelihara.Semua artikel dan foto dalam blog ini adalah milik mutlak Cikgu Nasir .
Dilarang sama sekali sebarang bentuk salinan, peniruan atau penerbitan semula tanpa izin penulis/pengarang.





HUBUNGI :

handphone/wassap : 0135292452
email : cikgunasir8130@gmail.com
fb: cikgunasir

Saturday, October 06, 2007

Jujurlah dalam belajar....

Saya masih lagi belajar dan belajar ilmu silat. Bermula dari tahun 1981 hingga ke hari ini saya masih lagi meneruskan pencarian dan penggalian dalam ilmu persilatan dan ketuhanan. Seperti kata Ibnu Arabi apabila sampai pada satu tahap kita hanya akan menemui kosong dan sunyi sepi sahaja. Kita sebenarnya tidak tahu apa-apa melainkan hanya menemui kebodohan dan kedaifan diri kita iaitu hina, daif, fakir dan lemah semata-mata.

Silat adalah satu jalan ke arah pembentukan fizikal dan spritual yang lebih mantap. Oleh kerana itu apabila kita belajar silat dan kesan pembelajarannya menjadi negatif, mungkin ada sesuatu yang tidak kena atau tidak betul sedang berlaku. Belajarlah secara jujur kerana Allah kerana hanya dengan jujur dan ikhlas sahaja silat boleh memberi kesan positif dalam hidup kita.

Dalam pencarian saya, ilmu persilatan dan ilmu ketuhanan mesti saling sokong menyokong antara satu sama lain. Walau bagaimanapun saya tidak mengatakan bahawa semua orang yang belajar tasauf mesti belajar silat. Tapi bagi mereka yang mengamalkan silat adalah tidak lengkap jika tidak belajar tasauf. Wallahualam

No comments: